Mental satiation as a phenomenon and as a scientific category in the current psychological research

Keywords: over-satisfaction of need, uncertainty, destruction of activity, disgust, lack of meaning, motivational-semantic regulation.

Abstract

The article is devoted to the theoretical analysis of the problem and essence of the phenomenon of mental satiety, its manifestations and mechanisms and role in the life of man and society. The level of development and the range of application of the relevant category in psychological research from the moment of its entry into scientific circulation (starting from the works of K. Levin's student A. Carsten) to the present time are analyzed. The concept of "deficit of meaning" ("meaninglessness") is introduced, its role in the emergence (origin) and development of a state of mental satiety is substantiated and its manifestation in the destruction of activity is investigated. These manifestations in different types of activity are considered, the character of interaction of affective, cognitive and conative processes in development of a state of mental satiation is analyzed. It is shown that, according to new data, mental satiation processes has a significant impact not only on activity, but also on human relations, other social processes and phenomena, as well as on microprocesses of the cognitive sphere - which opens new horizons in understanding the laws of the human psyche and solving a wider range of problematic issues of human life. It is established that this influence has ambiguous semantic character (both unfavorable and harmful, and, under certain conditions, useful, constructive), which allous us to make an attempt to interpret the function of mental satiation in human life and society. In particular, the assumption is made about the possibility of mental oversaturation as a protective mechanism of the psyche with the function of destroying unreasonable - meaningless or irrelevant processes, actions, relationships, and destructive tendency to destroy important components of human functioning due to their lack of understanding - due to lack of awareness their real complexity or due to insufficient level of development of self-regulation.

References

1. Аллахвердов В.М. Блеск и нищета эмпирической психологии (на пути к методологическому манифесту петербургских психологов). - Психология. Журнал Высшей школы экономики, 2005, Т.2, №1, с. 44–65.
2. Аллахвердов В. М. Сознание как парадокс. СПб.: ДНК, 2000. – 528 с.
3. Богданова Т. Г., Панина В. С. Регуляция деятельности в неблагоприятных условиях детьми младшего школьного возраста с нарушениями слуха // Специальное образование, № 1, 2015 с. 11 – 24.
4. Божович, Л. И. Проблемы формирования личности: избр. психол. тр. / Л. И. Божович / Под ред. Д. И. Фельдштейна. — М.: Московский психолого-социальный ин-т, 2001.
5. Бороненко Т.А., Кайсина А.В., Федотова В.С. Развитие цифровой грамотности школьников в условиях создания цифровой образовательной среды // Перспективы науки и образования. 2019. No 2 (38). С. 167-193. doi: 10.32744/pse.2019.2.14
6. Bochelyuk, V. (2017). Socio-Psychological Drives and Mechanisms of Individual Behavior in Society. Psychological Prospects Journal, (30), 18–28. https://doi.org/10.29038/2227-1376-2017-30-18-28
7. Головин С. Ю. Словарь практического психолога. - М: АСТ, Харвест. – 1998.
8. Drobysheva, T.; Larionov, I. Social-Psychological Satiety: Empirical Study of a New Phenomenon. Behav. Sci. 2019, 9, 138. https://doi.org/10.3390/bs9120138.
9. English M. C., Visser T. A. Exploring the repetition paradox: The effects of learning context and massed repetition on memory // Psychonomic bulletin & review. 2014. Vol. 21, N 4. P. 1026–1032.
10. Зеер Э.Ф., Мешкова И.В. Детерминация саморазвития личности в профессионально-образовательном пространстве. Образование и наука. 2012;1(9):78-89. Https://doi.org/10.17853/1994-5639-2012-9-78-89.
11. Зейгарник Б.В. Патопсихология. – М.: Книга по Требованию, 2012. ISBN 978-5-458-39295-2
12. Иванников В. А. Психологические механизмы волевой регуляции / В. А. Иванников. - СПб: Питер. – 2006.
13. Ильин Е. П. Эмоции и чувства / Е. П. Ильин. - 2-е изд. - Санкт-Петербург [и др.]: Питер, 2018. - 782 с.
14. Ильин Е.П. Психофизиология состояний человека. –СПб.: Питер, 2005. –412 с.
15. Исаева Е.Р. Механизмы психологической адаптации личности: современные подходы к исследованию копинга и психологической защиты // Вестник Санкт-Петербургского университета. 2008. Сер. 12. Вып. 2. С. 40 – 46.
16. Karsten, Anitra (1928): Psychische Sättigung. In: Psychologische Forschung 10, 142 – 254.
17. Карстен А. Психическое насыщение //Левин К. Динамическая психология: Избранные труды. М.: Смысл, 2001. – С. 496 – 533.
18. Lewin, Kurt (1928): Die Bedeutung der „Psychischen Sättigung“ für einige Probleme der Psychotechnik. In: Psychotechnische Zeitschrift 3, 182–188. Wiederabdruck in: Lück, H.E. (Hrsg., 2009): Kurt Lewin, Schriften zur Angewandten Psychologie. Aufsätze – Vorträge – Rezensionen. Wien: Krammer.
19. Леонова А.Б. Психологические технологии управлением состоянием человека / А.Б.Леонова, А.С.Кузнецова. – М.: Смысл, 2009. – С. 33 – 37.
20. Maria Seidenschwann: Anitra Karsten (1902–1988). Von der Entdeckung der psychischen Sättigung zur Pionierin der Altersforschung. In: Phänomenal 4 (1–2), 2012, ISSN 2410-2504, S. 86–88.
21. Mattes, M. Z., & Vickers, Z. M. (2018). Better-liked foods can produce more satiety. Food Quality and Preference, 64, 94-102. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2017.10.012
22. Metz-Göckel, Hellmuth (2011): Anitra Karsten – Psychische Sättigung. In: S. Volkmann-Raue, S. & H.E. Lück (Hrsg.): Bedeutende Psychologinnen des 20. Jahrhunderts. Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 2. Auflage, 193–206.
23. Mulligan N. W., Peterson D. J. The negative repetition effect // Journal of Experimental Psychology: Learning Memory and Cognition. 2013. Vol. 39, N 5. P. 1403–1416.
24. Мозговая А. В., Шлыкова Е. В. Стиль жизни городской общности как ресурс адаптации к неопределенности среды // Научный результат. Социология и управление. 2019. Т. 5, No 1. С. 52–69. DOI: 10.18413/2408-9338-2019-5-1-0-523.
25. Мусийчук М. В. Динамика психических состояний подследственных / М. В. Мусийчук, Е. И. Шулева // Всероссийский криминологический журнал. — 2018. — Т. 12, № 6. — С. 874–884. — DOI: 10.17150/2500-4255.2018.12(6).874-884.
26. Науменко О.В., Костина Д.И. Влияние нерелевантной вербальной сатиации на выраженность негативного прайминг-эффекта // Вестник СПбГУ. Психология и педагогика. 2017. Т. 7. Вып.4. С.328–342. https://doi.org/10.21638/11701/spbu16.2017.403
27. Нартова-Бочавер С.К., Хачатурова М.Р., Брагинец Е.И. Домашняя среда и установки по отношению к семье: как они взаимосвязаны? // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2018. Т. 15, No 3. С. 542–561. DOI: 10.17323/1813-8918-2018-3-542-56121.
28. Олпорт Г. Гений Курта Левина // Развитие личности. 2012. № 2. С. 240 – 249.
29. Reents J, Seidel A-K, Wiesner CD and Pedersen A (2020) The Effect of Hunger and Satiety on Mood-Related Food Craving. Front. Psychol. 11:568908. doi: 10.3389/fpsyg.2020.568908.
30. Сапогова Е.Е. Структура личностного тезауруса: экзистенциально-психологический подход // Сибирский психологический журнал. 2019. No 73. С. 40–59. DOI: 10/17223/17267080/73/3.
31. Славина Л.С. Ограничение объема работы как условие ее выполнения в состоянии «пресыщения». Вопросы психологии. 1969. No 2. С. 34 – 42.
32. Словник української мови: в 11 тт. / АН УРСР. Інститут мовознавства; за ред. І.К.Білодіда. – К.: Наукова думка, 1970–1980. – Т. 6. – С. 277 (http://ukrlit.org/slovnyk/)
33. Soff, Marianne (2012): Von der psychischen Sättigung zur Erschöpfung des Berufswillens. Kurt Lewin und Anitra Karsten als Pioniere der Burnout-Forschung. In: Gestalt Theory 33(2), 183–200.
34. Талызина Н.Ф. «Уверена, что будущее психологии за деятельностным подходом» / Н.Ф.Талызина // Психологический журнал. –2005. –Т.26, No4. –С.105 – 113.
35. Терно С. О. Теорія розвитку критичного мислення – сучасна методологічна основа історичної освіти / С. О. Терно // Особистість в єдиному освітньому просторі. Збірник наукових тез. / Наук. редактори В. В. Пашков, В. В. Савін, А. І. Павленко. – Запоріжжя: ТОВ "Фінвей", 2012. – С. 92-94. - Режим доступу: http://sites.znu.edu.ua/interactiv.edu.lab/125.ukr.html
36. Титович А.О. Психічний стан як характеристика психічної діяльності спортсмена // Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення: ІІІ Всеукраїнська науково-практична конференція. – Харків, 2017. – С. 164 – 171.
37. Winkielman P., Huber D. E., Kavanagh L., Schwarz N. Fluency of consistency: When thoughts fit nicely and flow smoothly // Cognitive consistency: A fundamental principle in social cognition. New York: Guilford Press, 2012. P. 89–111.
38. Часовских Г.А. Исследования эволюции морали как коммуникативный инструмент в отношениях врач-пациент. Российский кардиологический журнал. 2020;25(9):4073. https://doi.org/10.15829/1560-4071-2020-4073
39. Шашкова О.В. Особенности проявлений праксических состояний студентов в учебной деятельности : автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата психологических наук. – Самара. – 2007. – 26 с.
40. Журавлев А.Л., Мироненко И.А., Юрьевич А.В. Психологическая наука в глобальном мире: вызовы и перспективы. Психол. журнал. 2018; 39: 58–71. DOI: 10.7868 / S020595921802006X.
Published
2020-11-10
How to Cite
Naumchik, N. (2020). Mental satiation as a phenomenon and as a scientific category in the current psychological research. Herald of Kiev Institute of Business and Technology, 45(3), 55-64. https://doi.org/10.37203/10.37203/kibit.2020.45.08